dinsdag 12 februari 2013

The Fashion World of Jean Paul Gaultier

Op 10 februari opent in de Kunsthal Rotterdam ‘The Fashion World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk’. Een veelzijdig overzicht van de 60-jarige ontwerper die alles doet om niet in de vergetelheid te raken.
2013 begon voor Jean Paul Gaultier met een opmerkelijke start. Hoewel de Fransman al ruim tien jaar zeker niet meer tot de baanbrekende modetop behoort, stond hij begin januari weer even in het middelpunt met een 15-delige collectie die vanaf mei te koop is. Die collectie bestond voornamelijk uit Gaultiers ‘greatest hits’ inclusief de plastic ‘vuilniszakjurk’ uit de High Tech collectie uit 1980 (de nieuwe versie is van glossy leer) en de broek met wijde, sluike pijpen die hij ruim twintig jaar ontwierp. Veel aandacht genereert de tentoonstelling ‘The Fashion World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk’, een reizend overzicht dat in 2011 opende in het Canadese Montreal en later doorreisde naar San Francisco. De Europese ‘tour’ startte eind vorig jaar in Madrid. Volgende maand opent het retrospectief in Rotterdam en de volgende halteplaats is Stockholm.
Jean Paul Gaultier vlamde in de jaren tachtig en negentig met spraakmakende shows. Hij shockeerde met kinky ondergoed dat als bovenkleding werd gedragen, snoerde mannen in korsetten en trok ze rokken aan die hij zelf ook vaak droeg.
Gaultier was bovendien trendsettend. Nadat hij in 1988  een getailleerde blazer showde met vrouwelijk golvende heupstukken, wilde iedereen zo’n jasje en ook nu ontbreekt het niet in zijn ‘greatest hits’ collectie. De kans is groot dat het sterke ontwerp opnieuw aanslaat bij de talrijke Gaultier fans van weleer, en bij een nieuwe generatie, want met zijn naamsbekendheid zit het wel goed. Iedereen kent minstens de tv-commercials voor de bekende Gaultier parfums zoals de Le Mâle, voor mannen en Classique voor vrouwen, beide bestsellers, en gevat in opvallende flacons in de vorm van een torso. En wie heeft ze onlangs niet in de supermarkt zien staan, de special edition Coca Cola flesjes die Gaultier onlangs restylde, en voorzag van een frivool korset, nog steeds een van zijn handelskenmerken.
Foto: 2008 Pierre & Gilles

Geen opmerkingen:

Een reactie posten