Op 10 februari opent in de Kunsthal Rotterdam ‘The Fashion
World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk’. Een
veelzijdig overzicht van de 60-jarige ontwerper die alles doet om niet
in de vergetelheid te raken.
2013 begon voor Jean Paul Gaultier met een opmerkelijke start. Hoewel
de Fransman al ruim tien jaar zeker niet meer tot de baanbrekende
modetop behoort, stond hij begin januari weer even in het middelpunt met
een 15-delige collectie die vanaf mei te koop is. Die collectie bestond
voornamelijk uit Gaultiers ‘greatest hits’ inclusief de plastic
‘vuilniszakjurk’ uit de High Tech collectie uit 1980 (de nieuwe versie
is van glossy leer) en de broek met wijde, sluike pijpen die hij ruim
twintig jaar ontwierp. Veel aandacht genereert de tentoonstelling ‘The
Fashion World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk’,
een reizend overzicht dat in 2011 opende in het Canadese Montreal en
later doorreisde naar San Francisco. De Europese ‘tour’ startte eind
vorig jaar in Madrid. Volgende maand opent het retrospectief in
Rotterdam en de volgende halteplaats is Stockholm.
Jean Paul Gaultier vlamde in de jaren tachtig en negentig met
spraakmakende shows. Hij shockeerde met kinky ondergoed dat als
bovenkleding werd gedragen, snoerde mannen in korsetten en trok ze
rokken aan die hij zelf ook vaak droeg.
Gaultier was bovendien trendsettend. Nadat hij in 1988 een
getailleerde blazer showde met vrouwelijk golvende heupstukken, wilde
iedereen zo’n jasje en ook nu ontbreekt het niet in zijn ‘greatest hits’
collectie. De kans is groot dat het sterke ontwerp opnieuw aanslaat bij
de talrijke Gaultier fans van weleer, en bij een nieuwe generatie, want
met zijn naamsbekendheid zit het wel goed. Iedereen kent minstens de
tv-commercials voor de bekende Gaultier parfums zoals de Le Mâle, voor
mannen en Classique voor vrouwen, beide bestsellers, en gevat in
opvallende flacons in de vorm van een torso. En wie heeft ze onlangs
niet in de supermarkt zien staan, de special edition Coca Cola flesjes die Gaultier onlangs restylde, en voorzag van een frivool korset, nog steeds een van zijn handelskenmerken.
Foto: 2008 Pierre & Gilles
Geen opmerkingen:
Een reactie posten